Haptonomische begeleiding tijdens zwangerschap
Van een twee- naar een drietal (of meer)……..
Samen zwanger zijn betekent dat er ruimte gemaakt gaat worden voor het kind. De gezamenlijke, gedeelde vitale ruimte van de ouders is essentieel voor de inbedding voor het nieuwe leven dat zich aandient. Deze gedeelde ruimte, in grootte en hoe deze gevuld is, bepaalt in belangrijke mate het affectieve klimaat waar het kind in komt te leven. Zonder affectie is er geen bevestiging en daarmee geen harmonische ontwikkeling mogelijk.
De begeleiding richt zich in eerste instantie op de veranderingen in de relatie van de ouders tijdens de zwangerschap. Het kindje dat op komst is neemt, naarmate de zwangerschap vordert, een steeds grotere plek in binnen die relatie en in het eventuele gezin. Met ondersteuning van de haptonomisch zwangerschapsbegeleider bereiden de ouders zich voor op de geboorte en de tijd daarna. Het uitgangspunt is te zoeken naar ieders eigenheid en een appèl te doen op de natuurlijke en krachtige vermogens van zowel de moeder, haar partner als hun kind om contact te maken met elkaar.
Er wordt aangesloten bij de emotionele beleving, het gevoelsniveau van beide partners en hoe zij op affectieve wijze met elkaar om kunnen gaan.
Je leert de ouders in de begeleiding wat ze nodig hebben op de momenten dat ze teruggeworpen worden op zichzelf en elkaar. Je beweegt je als begeleider dan ook binnen de ontwikkeling van de relatie rondom een specifieke fase, namelijk ((on)gewenst) ouderschap, dus rondom die verandering. Elke verandering in algemene zin vraagt om een herpositionering. Elke verandering is een kans tot groei. Beide mensen maken dan vooral een ontwikkeling door van verbinden (relatie) naar terug kunnen vallen op jezelf zonder de verbinding met de ander te verliezen (verandering rondom zwangerschap, geboorte) naar weer opnieuw verbinden (het kind erbij).
Vervolgens gaan we dieper in op wat de zwangerschap betekent voor de vrouw en welke ontwikkeling dit bij haar met zich meebrengt. We gaan een concreet, praktische invulling geven om deze verandering bewust te maken waarbij de partner een actieve rol heeft. Zodoende worden de partners beide aangesproken op ieders ontwikkeling in ouderschap. In relationele zin zoeken we naar wat deze ontwikkeling betekent in de relatie met de partner en het kind. Is er bijvoorbeeld voldoende vertrouwen zowel in de ander als in zichzelf om een actieve rol bij de geboorte in te nemen.
We zoeken hierbij naar een zo natuurlijk mogelijk verlopend proces waar alle partijen (ouders, kind, verloskundige, eventuele gynaecoloog dan wel andere ondersteuners) vanuit hun kracht kunnen acteren.
Doelen van de begeleiding
- Het bevorderen van de sensitiviteit van de ouders ten opzichte van hun kind en van het kind ten opzichte van de ouders, maar vooral ook tussen de ouders onderling.
- Het stimuleren van het affectieve contact met het kind.
- Aandacht geven aan de zich nieuw ontwikkelende relatie tussen het kind en de ouders en tussen de ouders onderling.
- Het leren integreren van het kind in de lichaamsbeleving van de moeder tijdens de zwangerschap.
- Zicht geven op de fysieke en psychische veranderingen van zowel de moeder als de partner en de invloed die dat heeft op elkaar.
- Het begeleiden en bevestigen van de partner in zijn specifieke rol in de fase voor, tijdens en na de geboorte.
- Leren omgaan met last en pijn tijdens zwangerschap en geboorte.
- Het voorbereiden van de ouder(s) op het geboorteproces. De geboorte is een actief samenspel tussen ouder(s) en kind.
- Het contact voor, tijdens en na de geboorte tussen de ouders onderling en hun kind bevestigen en verdiepen.
Dag 1, 2 en 3 staan in het teken van de partnerrelatie, hoe communicatiemodellen hier een rol spelen en hoe het OWS als theoretisch kader je kan helpen de twee personen in beeld te brengen en waar hun vraagstuk concreet ligt in mensontwikkeling en in communicatiestijlen.
Dag 4, 5 en 6 staan in het teken van de specifieke begeleiding tijdens de zwangerschap. Het gaat daar mn om hoe men omgaat met eigen ruimte, gedeelde ruimte en van twee- naar een drietal. Welke thema’s kom je als begeleider dan tegen en hoe ga je daar mee om.
Dag 7 en 8 gaan we in op de geboorte (oa m.m.v. een verloskundige) en hoe her-positioneer je je als ouder binnen de nieuw ontstane situatie.
Dag 9 is een samenkomen van alle input van de afgelopen 8 dagen.
De dagen zullen zowel theoretisch als praktisch ingevuld gaan worden. In de nascholing vorm je met een van de deelnemers samen een ‘partnerrelatie’ om zo aan den lijve de verschillende fasen van ontwikkeling te kunnen beleven en doorlopen. Het wordt aanbevolen om daarna (vanaf dag 4) ook samen een zwanger stel te gaan begeleiden rondom de nascholing zodat het geleerde meteen in de praktijk gebracht kan worden. Door dit met je ‘partner’ samen te doen creëer je leersituaties waarin je kunt oefenen (met feedback van de ander) in je begeleidende positie.
Literatuur: wordt gegeven bij de aanmelding………
Concrete gegevens
Trainers:
Gonny van Boxtel is docent aan het ITH en geeft de nascholing ouderbegeleiding bij zwangerschap en het jonge kind.
Monique van Bilderbeek is directeur en docent aan het ITH en geeft leiding aan de inhoudelijke ontwikkelingen van onze visie.
Marina Boonman-van der Kroon is directeur van Vesta (opleidingsinstituut) en integratief therapeut/ integratief kinder- en jeugdtherapeut;
Data: 28 november, 5 en 19 december 2024 / 22 januari, 5 februari , 7 en 21 maart, 16 april en 14 mei 2025
Doelgroep Haptotherapeuten (laatste studiejaar) Haptonomisch Counselors en overige professionals.
Investering: €2.295,- incl. koffie/thee/lunch / en lesmateriaal. Studenten van het ITH krijgen 25% korting.
Locatie: ITH, Zeigelhof 28 6511 GP te Nijmegen, zie Parkeertips »
Accreditatie is aangevraagd